خانه / روز نوشت / معیار مناسب سنجش مطالعه چیست؟

معیار مناسب سنجش مطالعه چیست؟

من یوسف میرمحمدی هستم و سعی می کنم در این یادداشت به پرسش مطرح شده پاسخ دهم.
معمولا کسی را اهل مطالعه می دانیم که کتاب های زیادی خوانده باشد؛ نه اینکه کتاب های کمی را عمیق خوانده باشد؛ اما آیا این معیار مناسبی برای سنجش مطالعه است؟
“مطالعه” مفهومی است که در مورد آن بیشتر کیفیت مهم است ولی اغلب یه صورت کمـّی سنجیده می شود. یک دلیل آن شاید این باشد که نگاه کمـّی به مقوله “کتاب خواندن” سنجش آن را ساده می کند. مثلا اینکه بگوییم من روزانه بیست دقیقه مطالعه می کنم خیلی ساده تر و قابل اندازه گیری تر از این است که بگوییم من هر روز سعی می کنم یک مفهوم فیزیکی (مثل حرکت یا زمان) یا یک مفهوم فلسفی (مثل اخلاق) را درک می کنم.
البته این خطا می تواند علتی نیز داشته باشد. مثلا نظام سنجش در آموزش و پرورش، که اساس آن بر نمره است. نمره ای که حاصل اندازه گیری کمـّی “خواندن کتاب” درسی است. یا بدتر از آن کنکور که یک آزمون کمـّی برای سنجش درک، استعداد، لیاقت و … است والبته نمی توان توقع داشت دانش آموزی که از این سیستم بیرون می آید به مقوله مطالعه به صورت کیفی نگاه کند. حال به این سئوال می رسیم که معیار مطالعه کیفی چیست؟ بررسی تحلیلی کتاب و توانایی نقد آن می تواند معیار مناسبی برای سنجش مطالعه باشد. برای درک این مفهوم می توانید کتاب “چگونه کتاب بخوانیم” را مطالعه کنید. در آخر این یادداشت را با نقل قولی از توماس هابز پایان می برم که می گفت :
اگر من مثل بیشتر مردم کتاب های زیادی می خواندم مانند آن ها کودن بودم!
(ذکر چند نکته در این جا لازم است؛ اول اینکه کتاب زیاد خواندن همان نگاه کمـّی به مقوله مطالعه است. دوم اینکه خواندن سطحی کتاب غیر از جهل چیزی به دنبال ندارد. سوم اینکه واژه “کودن” به نظر توهین آمیز می آید ولی حداقل در مورد جامعه ای که هابز در آن زندگی می کرده، ظاهرا مصداق داشته است.)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *